Рекомендації до викладання інформатики за підручником "Інформатика. 9 клас"
В основу викладення
навчального матеріалу в підручнику «Інформатика. 9 клас» (автори Й.Я. Ривкінд,
Т.І.Лисенко, Л.А.Чернікова, В.В.Шакотько) покладені об’єктний і алгоритмічний
підходи.
Об’єктний підхід полягає
в тому, що у кожній темі визначені основні об’єкти, вивчення яких передбачає:
·наведення
означення або опису об’єкта;
·перелік
його властивостей та їх стисла характеристика;
·опис
множини можливих значень властивостей об’єкта;
·розгляд
операцій над об’єктами, які потрібно виконати, щоб змінити значення властивостей.
Алгоритмічний підхід
полягає у представленні способів виконання операцій над об’єктами у вигляді
алгоритмів. Тому до навчального матеріалу Розділу 1 включено огляд таких
концептуальних понять як об’єкт, властивості об’єкта, значення властивостей
об’єкта, операції над об’єктом, команда, виконавець, система команд виконавця,
алгоритм.
Подання навчального
матеріалу в підручнику здійснюється дедуктивно: від загальнотеоретичних
відомостей про об’єкти вивчення до алгоритмів виконання окремих дій над цими
об’єктами.
Навчальний матеріал підручникаподілено згідно програми на 7 розділів,
кожний з яких розпочинається переліком основних питань, що будуть розглянуті в
цьому розділі. Кожний розділ складається з пунктів, які, у свою чергу, містять
підпункти. Структура пунктів підручника складається з мотиваційно-цільового,
змістовного, операційно-діяльністного та оціночно-результативного компонентів.
На початку кожного пункту наведені
запитання для актуалізації знань учнів,
на які спирається вивчення нового матеріалу. Учитель може обговорити з учнями
відповіді на ці запитання на уроці безпосередньо перед вивченням нового
матеріалу, а може задати на попередньому уроці як домашнє завдання на
повторення.
У тексті підручника
основні поняття, терміни, правила і означення, положення та твердження, на які
учні повинні звернути особливу увагу, виділені напівжирним шрифтом чи курсивом,
або розташовані на кольоровому фоні.
Для кращого сприйняття та
засвоєння учнями навчального матеріалу підручник містить багато рисунків,
таблиць, схем, зображень екрана монітора та інших наочних матеріалів.
Для підвищення інтересу
до вивчення предмету підручник, крім основного матеріалу, містить рубрики: «Для
тих, хто хоче знати більше», «Це цікаво знати», «Цікаві факти з історії»,«Додаткові джерела інформації».
Наприкінці кожного пункту
наведені запитання для самоконтролю, які розподілені за рівнями навчальних
досягнень. Учитель може використати їх безпосередньо на уроці або як домашнє
завдання.
У підручнику значна увага
приділяється формуванню в учнів практичних навичок. Практичні завдання,
наведені після кожного пункту, диференційовано за рівнем складності. Їх
кількість дещо перевищує потрібну для використання на уроках та вдома. Це дає
змогу вчителю реалізовувати індивідуальний підхід та диференціацію в навчанні.
Значна кількість завдань є завданнями дослідницького, проблемного, евристичного
характеру. Спеціальними позначками виділені завдання, які автори рекомендують
для роботи вдома, а також ті, що відносяться до додаткового матеріалу
або передбачені для опрацювання у парах або невеликих групах.
У теоретичному матеріалі
та в практичних завданнях широко реалізуються міжпредметні і
внутрішньопредметні зв’язки. Підручник містить завдання та навчальні вправи з
українознавчим спрямуванням, яке базується на персоналіях і та використанні
фактографічних даних.
Підручник містить 12 Практичних
робіт, виконання яких, згідно програми, є обов’язковим для всіх учнів.
Наприкінці підручника
наведено Алфавітний покажчик основних
термінів і понять.
Розуміючи, що в Україні
на сьогодні є ще багато навчальних закладів, які продовжують використовувати в
навчальному процесі попередню версію MSOffice 2003, автори розмістили на сайті
адаптований навчальний матеріал відповідних розділів саме під Word 2003. Також на сайті можна скачати авторську
програму клавіатурного тренажера з набором вправ, які пропонуються для
виконання практичної роботи № 1.
На сьогодні в більшості
навчальних закладів України на комп’ютерах установлена операційна система Windows ХР. Але останнім часом у навчальних закладах дедалі
частіше встановлюють комп’ютерні класи на базі операційної системи WindowsVista. Тому автори детально описали роботу
зопераційною системою WindowsХР, і в той же розмістили на сайті матеріали «Для тих,
хто працює зWindowsVista», яка містить опис особливостей
роботи з цією операційною системою.Це
дасть змогу використовувати підручник у різних навчальних закладах.
До підручника буде видано
«Збірник завдань, тренувальних вправ і завдань для тематичного оцінювання».
Матеріал Збірника містить завдання і вправи, що доповнюють і розширюють
запитання і завдання кожного пункту Підручника. Крім того, до кожного
пункту підручника, який передбачає засвоєння учнями певних практичних навичок
роботи з комп’ютером, збірник містить Тренувальні вправи. Кожна
тренувальна вправа оформлена як алгоритм, виконання якого має допомогти учневі
у формуванні потрібних практичних навичок. Це дасть змогу самостійно опанувати
необхідні навички навіть тим учням, які були відсутні на уроці. Закріпити ці
навички можна, виконавши Вправи для самостійної роботи, які містяться в
збірнику після кожної Тренувальної вправи, Практичні роботи у двох варіантах.
У кінці кожного Розділу в
Збірнику розміщені «Запитання та вправи для тематичного оцінювання», подані в
двох варіантах і розподілені за рівнями навчальних досягнень: «Початковий і
середній рівень», «Достатній рівень», «Високий рівень». Учитель може
використовувати їх для тематичного оцінювання, для підсумкових уроків з теми,
для індивідуальних завдань окремим учням, для повторення або для інших цілей.
До Збірника буде додано
диск, який міститиме файли-заготовки для виконання Тренувальних вправ, завдань для самостійної роботи, Практичних робіт із Збірника, а також копія усього додаткового матеріалу до Підручника,
виставленого на сайті.